KalendariumKulturaMiastoPolecanePowiat i gminaRegionRondo KulturalneWiadomości

Kulturalny lipcowy rozkład jazdy

Reklama

4 lipca

II koncert 22. Mieleckiego Festiwalu Muzycznego – POLISH WIND ENSEMBLE i Wacław GOLONKA – organy – 4 lipca 2019, godz. 19.30, kościół MBNP.

Wstęp wolny

* * *

Reklama

Polish Wind Ensemble – Polski Zespół Instrumentów Dętych zapoczątkował swoją działalność w 2017 roku koncertem podczas Chorzowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej – Organy Plus. W 2018 r. orkiestra wspólnie z zespołem „Skaldowie” wykonywał koncert inaugurujący Letni Sezon Turystyczny w Małopolsce organizowany przez Małopolską Organizację Turystyczną.

W skład zespołu wchodzi ok. 25 muzyków. Są to instrumentaliści grający na instrumentach dętych oraz perkusyjnych. W repertuarze znajdują się zarówno utwory muzyki klasycznej jak i rozrywkowej. W jej wykonaniu można usłyszeć znane tematy muzyki filmowej, operetkowej oraz transkrypcje wielu dzieł symfonicznych. Podczas koncertu nie zabraknie nawiązań  do Pienin – regionu, z którym zespół jest związany.

Polish Wind Ensemble jest projektem realizowanym przez  Fundację Promocji Artystycznej Pro-Classical z siedzibą w Krościenku nad Dunajcem. Działalnością orkiestry kieruje Wojciech Kwiatek- klarnecista, Prezes Zarządu Fundacji Pro-Classical. Nadzór merytoryczny nad wykonywanymi dziełami sprawuje dr hab. Paweł Krauzowicz, prodziekan wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie.

Dr Wacław Golonka – organista, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, laureat konkursów organowych w Pradze, Norymberdze i Pretorii. Działalność koncertowa zaprowadziła go do Azji, RPA, Ameryki Północnej oraz wielu krajów Europy. Występował w wielu europejskich katedrach i salach koncertowych. W 1997 r. zagrał serię koncertów w USA, odbył także trzykrotnie tourneé po Republice Południowej Afryki, występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Wacław Golonka występował jako solista z orkiestrami światowej sławy, np. z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego (nagroda Fryderyka 2008). Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych w kraju i za granicą. W 1998 r. telewizja Katowice zrealizowała film o jego działalności p.t: ,,Muzyka dźwięku i przestrzeni”. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Szerokim polem jego działania jest praca związana z organizacją festiwali muzycznych, na które zaprasza wyróżniających się młodych organistów i kameralistów. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów.

Reklama

7 lipca

III KONCERT 22. Mieleckiego Festiwalu Muzycznego – koncert laureatów Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” – 7 lipca 2019, godz. 19.30, Sala Królewska Państwowej Szkoły Muzycznej w Mielcu

Bezpłatne wejściówki

* * *

Gabriela Bortnowska ma 17 lat i pochodzi z Koszalina. Chodzi do 4 klasy OSM II st. ZPSM w Koszalinie, gdzie zaczęła swoją edukację.

Gabriela pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi – jej rodzice i dziadkowie, teraz również siostra, są pianistami. Gabriela grę na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat pod kierunkiem dziadka, mgr Aleksandra Bortnowskiego, a teraz kontynuuje naukę ze swoim ojcem, mgr Pawłem Bortnowskim. Oprócz grania solo, Gabriela zajmuje się też muzyką kameralną. Od wielu lat tworzy duet z siostrą, Julią Bortnowską, który zdobył Grand Prix na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Gran Klavier” w Alcali (marzec 2017). Oprócz tego Gabriela miała okazję grać w kwartecie fortepianowym, a do niedawna również w trio fortepianowym ,,Trio Bacewicz” z Konstancją Śmietańską i Wiktorem Dziedzicem. W ubiegłym roku zespół ten zajął II Miejsce w Międzynarodowym Konkursie Radiowym „Concertino Praga” (styczeń 2018). Dzięki tej nagrodzie trio wzięło udział w koncercie laureatów w Pradze transmitowanym na żywo przez czeską radiofonię oraz serii koncertów w zabytkowych zamkach Czech.

Jako solistka Gabriela miała okazję już występować z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej, a także z Lwowską Orkiestrą Symfoniczną, w czasie XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” (luty 2019). Zdobyła tam nagrodę Dyrektora SCK w Mielcu – Joanny Kruszyńskiej, którą jest koncert podczas 22. Mieleckiego Festiwalu Muzycznego.

Inne osiągnięcia Gabrieli Bortnowskiej: I Miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Feurich – Virtuoz” we Lwowie (październik 2018); wyróżnienie w 53 Konkursie Radiowym „Concertino Praga” w kategorii fortepian (luty 2019); II miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Augustowie oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu F. Schuberta – Impromptu Ges-dur op. 90 nr 3 (kwiecień 2018); wyróżnienie na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Maurycego Moszkowskiego „Per aspera ad astra” (maj 2019); występ podczas koncertu „Lwy fortepianu” (luty 2019). Gabriela miała okazję współpracować z takimi profesorami jak: Andrzej Jasiński, Eugen Indjic, Jarosław Drzewiecki, Viera Nosina.

Julia Bortnowska ma 19 lat i wraz z rodziną mieszka w Koszalinie, gdzie ukończyła ZPSM im. Grażyny Bacewicz. Pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi. Jej pierwszym nauczycielem był dziadek – Aleksander Bortnowski, potem kształciła się pod kierunkiem ojca – Pawła Bortnowskiego. Pianistką jest także siostra Julii, Gabriela. Julia jest laureatką II miejsca i Grand Prix w duecie z siostrą Gabrielą na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Alcala de Henares w Hiszpanii (2017), wielokrotnie nagradzano ją na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Łomiankach – Izabelinie, na którym w maju 2016 r. zdobyła II miejsce w kategorii solo i II miejsca w duecie z siostrą Gabrielą; jest laureatką III miejsca  oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu A. Cwojdzińskiego w  Muzycznych Konfrontacjach Młodych, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Koszalinie (maj 2015) Wielokrotnie występowała ze Szkolną Orkiestrą „Kamerton”. Wystąpiła również dwukrotnie z  Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej (maj 2012 i 2017), wykonując I część I koncertu fortepianowego C- dur L. van Beethovena (2012) i Wielki Polonez Es- dur F. Chopina. W 2019 r. zdobyła nagrodę Dyrektora SCK w Mielcu podczas XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” (luty 2019), dzięki której może wraz z siostrą wystąpić podczas 22. Mieleckiego Festiwalu Muzycznego.

17 lipca

IV KONCERT – MAREK DYJAK „Gintrowski” – 17 lipca 2019, godz. 19.30, Park Oborskich (w razie niepogody sala widowiskowa DK SCK).

Koncert biletowany

* * *

Marek Dyjak – polski kompozytor i piosenkarz, pochodzi ze Świdnika. Niski, schrypnięty głos jest znakiem rozpoznawczym artysty, który – zdaniem wielu krytyków muzycznych – jest prawdziwym objawieniem na polskim rynku muzycznym. Nie ulega schematom i konwencjom. Sam siebie nazywa barowym grajkiem, za to znana jurorka największych talent show w Polsce, Elżbieta Zapendowska uznała, iż ma „najbardziej prawdziwy głos na polskim rynku muzycznym”.

Ma za sobą wiele koncertów w całym kraju. Na co dzień występuje z trębaczem Jerzym Małkiem, pianistą Markiem Tarnowskim, kontrabasistą Michałem Jarosem oraz perkusistą Arkiem Skolikiem, nieraz koncertuje jednak wyłącznie z gitarą. W Mielcu Marek Dyjak wystąpi z utworami Przemysława Gintrowskiego.

W stycznia tego ukazała się płyta Marka Dyjaka zatytułowana „Dyjak Gintrowski”, na którą składa się 10 piosenek Przemysława Gintrowskiego. Nowe aranżacje stworzyli muzycy grający na co dzień z Dyjakiem – Marek Tarnowski i Jerzy Małek. Nowa płyta Dyjaka to świeże spojrzenie na utwory Gintrowskiego. Album zawiera znane piosenki Gintrowskiego, m.in.: „A my nie chcemy uciekać stąd”, „Modlitwa o wschodzie słońca”, „Zmiennicy”, czy „Gdy tak siedzimy nad bimbrem”. Album został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i przygotowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.

26 lipca

V KONCERT 22. MFM – THE KLEZMATICS (USA) – 26 lipca 2019, godz. 20.00, Park Oborskich (w razie niepogody sala widowiskowa DK SCK)

Koncert biletowany

* * *

The Klezmatics – zespół powstał w Nowym Jorku w 1986 roku. W repertuarze „The Klezmatics” znajduje się typowa, instrumentalna muzyka klezmerską, ale również wiele tradycyjnych piosenek i pieśni żydowskich śpiewanych m.in. w jidysz i po aramejsku. Wykonywane przez zespół utwory łączą też elementy innych gatunków muzycznych. W utworach nowojorskich klezmerów usłyszeć też można arabskie, afrykańskie i bałkańskie rytmy. „Klezmerzy” z Nowego Jorku łączą w swoich utworach zarówno tradycję żydowską, jak i wschodnioeuropejską. W ich piosenkach obok emocji i pasji muzycznej bardzo ważne są teksty, które odnoszą się do współczesnych problemów.

Polska publiczność miała okazję poznać nowojorskich klezmerów. Występowali kilkakrotnie na Festiwalu Kultury ŻydowskiejKrakowie. Na zaproszenie twórców Letniej Akademii Jazzu, odwiedzili też Łódź.

Grupa znana jest na całym świecie, a popularność i uznanie dla muzyki, jaką wykonuje, najlepiej pokazuje fakt, iż w 2007 r. grupa zdobyła statuetkę Grammy w kategorii „Najlepszy album world music”. Brali udział w znanych i światowej sławy festiwalach takich jak Summerstage w Central Parku, Carnegie Hall, Pirineos Sur (Hiszpania), Colours of Ostrava (Czechy), Pohoda Festival (Słowacja), Jazzsomer Graz (Austria), the Heimatklänge Festival (Niemcy), a także na wielu, wielu innych.

The Klezmatics współpracowali z wieloma gwiazdami, wśród których znajdują się nazwiska takie jak: Arlo Guthrie, legendarny skrzypek Itzhak Perlman, izraelskie ikony Chava Albertstein i Ehud Banay, Ben Folds, legenda kultury bitników Allen Ginsberg, słynny awangardowy muzyk i kompozytor John Zorn, legendarna marokańska grupa The Master Musicians of Jajouka oraz wokalista Kosher-Gospel Joshua Nelson. Ta współpraca zaowocowała wieloma teatralnymi, filmowymi, tanecznymi i telewizyjnymi projektami, między innymi „Dybbuk” oraz „It’s An Undoing World” zdobywcy Nagrody Pulitzera, dramaturga Tony Kushnera.

W lipcu i sierpniu w DK SCK działać będzie Letnia Akademia Artystyczna, na którą serdecznie zapraszamy dzieci i młodzież.

Reklama

Zobacz także

Sprawdź także

Zamknij
Back to top button
Zamknij
Zamknij