Strona główna
Firma
Tutaj jesteś

Jak wybiera się towary i usługi przy rejestracji brandu?

8 września 2024 Jak wybiera się towary


W działalności gospodarczej bardzo ważną rolę pełni marka To wizytówka, znak rozpoznawczy i element który pozwala Ci wyróżnić się w branży. Aby móc skutecznie go chronić, należy dokonać rejestracji w UPRP, która gwarantuje monopol na jego używanie. Nie jest on jednak nieograniczony. Prawo ochronne przypisane jest do określonych w podaniu towarów i usług. I właśnie o tej klasyfikacji chciałbym Ci dziś więcej opowiedzieć.

To co wpiszesz w podaniu decyduje o sile monopolu na markę

Monopol wynikający z formalnej rejestracji nie jest absolutny. Obowiązuje on:

  • na określonym terytorium;

  • na określony czas (10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne tego typu okresy);

  • w ramach określonych towarów i usług.

Powyższe dane widoczne będą w rejestrze urzędu oraz po udanej rejestracji na świadectwie ochronnym. Będziesz w nim widniał – Ty jako osoba fizyczna lub Twoja firma. Ten dokument potwierdza Twoje prawa. W przypadku naruszenia ich przez nieuczciwego konkurenta, wystarczy, że się nim wylegitymujesz. Nie musisz przedkładać setek dowodów.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest zastrzeżona? https://www.kancelarialech.pl/jak-sprawdzic-czy-nazwa-firmy-jest-dostepna/ 

Czym są klasy?

Dokonując zgłoszenia znaku towarowego, musisz wskazać, co będziesz pod nim oferował. Aby ujednolicić katalog towarów i usług dla zgłaszających i ułatwić im wybór kategorii dla danej branży, w ramach porozumienia nicejskiego jeszcze z 1957 r. utworzono klasyfikację nicejską.

Klasyfikacja składa się z 45 klas. W 34 klasach mamy pogrupowane towary, a w 11 – usługi. Wypełniając podanie należy wybrać interesującą nas klasę a następnie pojęcia, które odpowiadają temu na czym zarabiamy.

Ponieważ rynek, jak i poszczególne branże wciąż się rozwijają i ewoluują, klasyfikacja jest na bieżąco aktualizowana

Ilość klas a siła prawa

Każda klasa wskazana we wniosku wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty urzędowej. Zatem im większa ilość klas, tym szerszy zakres ochrony, ale też większa inwestycja w zgłoszenie.

Opłaty liczone są za daną klasę, a nie za pojęcia w niej wskazane. Niezależnie więc czy danej klasie wskażesz 2 czy 42 pojęcia, opłata będzie taka sama.

Klasy zakreślają zakres w jakim chroniona jest Twoja marka. Jeśli zastrzeżesz ją w ramach obuwia, a ktoś identyczną w zakresie piekarni – kolizji nie będzie. Lecz jeśli konkurent postanowi produkować koszule pod Twoją nazwą – możesz się temu sprzeciwić. To pokazuje, że aby doszło do konfliktu pojęcia z danej klasy nie muszą być identyczne. Mało tego – czasem zachodzi podobieństwo nawet jeśli produkty/ usługi widnieją w różnych klasach.

Dlaczego klasy są takie ważne?

Monopol na dany znak towarowy jaki daje Ci jego rejestracja, obowiązuje w określonym zakresie, czyli na danym terytorium i w ramach określonych towarów i usług. Innymi słowy od właściwego wyboru klas, ale i odpowiednio wskazanych w tych klasach pojęć, będzie zależało to, czy jesteś odpowiednio zabezpieczony. Jak widzisz, jest to więc kwestia niezwykle ważna, aby we właściwy sposób wskazać co oferujesz swoim klientom.

Jak wybrać klasy by sobie nie zaszkodzić?

W swojej pracy często spotykam się ze źle sformułowanymi wykazami klas w rejestrach. Dla przykładu firmy często wskazują nich w klasie 35 „usługi zarządzania przedsiębiorstwem”. Jeśli jednak widzę, że zgłaszającym jest firma farmaceutyczna, producent obuwia lub zakład stolarski, to takie pojęcie jest zupełnie pozbawione sensu.

Każda firma wymaga zarządzania. Należy jednak rozróżnić to, co robimy w zakresie własnej działalności a to, co pod swoją marką będziemy oferować odpłatnie naszym klientom. Czy widzisz różnicę?

Klasyfikacja potrafi zaskakiwać…

Na przestrzeni lat w klasyfikacji pojawilo się wiele zaskakujących, a na pewno niecodziennych towarów i usług. Możemy w niej znaleźć takie oto zakakujące pojęcia:

  • Oczyszczanie domów z negatywnej energii [usługi spiritystyczne];

  • Szkolenie magików;

  • Poczwarki jedwabnika, żywe;

  • Pudełka dla kolekcjonerów owadów;

  • Puddingi bożonarodzeniowe [tradycyjna angielska potrawa];

  • Podstawowa górna część tradycyjnego stroju koreańskiego [Jeogori];

  • Nawozy uzyskane metodą przetwarzania odpadów przez dżdżownice;

  • Żarówki grzewcze dla żółwi;

  • Sztuczne krtanie zasilane z baterii;

  • Usługi administracyjne w zakresie ubezpieczenia zdrowia zębów.

Tak jak wspominałem, zasoby klasyfikacji są co jakiś czas aktualizowane. Dodawane są pojęcia, które odzwierciedlają nowe produkty i usługi pojawiające się w poszczególnych branżach. Obecnie szczególnie dotyczy to sfery technologii informacyjnej, gdzie na przykład pojawiają się pojęcia związane z AI:

  • Roboty pralnicze i czyszczące do gospodarstwa domowego ze sztuczną inteligencją;

  • Oprogramowanie do sztucznej inteligencji do samochodów autonomicznych;

  • Roboty humanoidalne wyposażone w sztuczną inteligencję do przygotowywania napojów;

  • Doradztwo w zakresie sztucznej inteligencji.

Najważniejsze zasady przy wyborze klas

Wiesz już, że od tego czy właściwie wybierzesz klasy, zależy zakres i skuteczność Twojej ochrony. Ważne jest zatem abyś przy wyborze klas stosował się do kilku zasad:

  1. Wskazuj to, co rzeczywiście oferujesz – chodzi o te towary oraz usługi, na których zarabiasz.

  2. Możesz wskazać to, co dopiero zamierzasz wprowadzić w swojej ofercie, ale masz 5lat na to aby wprowadzić te plany w życie. Jeśli znak nie będzie używany w odniesieniu do wybranych towarów i usług – staje się podatny na wygaszenie ochrony.

  3. Nie wskazuj zbyt wielu pojęć w danej klasie – to nie ma sensu. Znów pojawia się tu bowiem kwestia używania. Jeśli wskażesz dziesiątki produktów – czy będziesz w stanie udowonić, że używasz znaku w odniesieniu do wszystkich z nich?

  4. Nie używaj pojęć potocznych lub zwyczajowo używanych w Twojej branży. Lepiej posługiwać się pojęciami oficjalnie zaakceptowanymi przez urząd i zebranymi właśnie w zasobach klasyfikacji. Zamiast „deweloperka”, wskaż „usługi deweloperskie”, a zamiast „usługi beauty” – zastosuj „usługi kosmetyczne”.

  5. Upewnij się, że wybrałeś odpowiednie klasy. W zależności od przeznaczenia, produkty na pierwszy rzut oka podobne, mogą być rozsiane w kilku klasach. Przykładem może być odzież. Mamy damską, medyczną, ochronną, dla zwierząt lub lalek. Podobnie jest z olejami – mogą być lecznicze, kosmetyczne, eteryczne, jadalne, czyszczące, izolacyjne, garbarskie, lub samochodowe. Każdy nich wskazany w innej klasie. Ważne więc, abyś miał pewność, że wskazujesz tę właściwą.

  6. Nie wskazuj pojęć zbyt ogólnych, ponieważ zwiększa to szanse kolizji ze znakami konkurentów. Lepiej wskazywać pojęcia węższe – to pozwala zmniejszyć ryzyko wejścia w zakres ochrony innych znaków.

Pamiętaj, że jeśli masz wątpliwości, czy wybrałeś dobre klasy lub czy prawidłowo wskazałeś w nich pojęcia opisujące Twoją działalność – może Ci pomóc rzecznik patentowy. Najlepiej, jeśli udasz się do niego przed rozpoczęciem formalności. Dobrze, jeśli zlecisz mu najpierw przeprowadzenie badania zdolności rejestrowej. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, jakie masz szanse na udaną rejestrację, ale uzyskasz też wskazówki i rekomendacje jakie działania możesz podjąć, także w wykazie klas – aby ryzyko kolizji zminimalizować.

Artykuł sponsorowany

Redakcja czyliwiesz.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

zaangażowanie pracowników
widoczność firmy w lokalnym SEO
Automatyzacja rezerwacji

Jesteś zainteresowany reklamą?